Mindfulness-menetelmä

Mindfulness eli hyväksyvä tietoinen läsnäolo on jokaisen ulottuvilla oleva keino lisätä stressinhallintaa, hyvinvointia ja itsetuntemusta. Se vaatii vain sen, että otat uudestaan käyttöön sinulla jo lapsena olleen kykysi olla tietoisesti läsnä siinä hetkessä, jota elät. Se on yksinkertaista muttei helppoa, koska ihmisen mieli tempaisee niin helposti mukaansa ajatuskarusellin pyörteisiin.

Kun tietoisen läsnäolon kyky lisääntyy, saa käyttöön paljon sellaisia sisäisiä voimavaroja, joita meillä kaikilla on, mutta jotka ovat monelle meistä täysin tuntemattomia. Ne liittyvät kykyyn hallita omaa mieltään. Mielen hallintaa kannattaa opetella, sillä sitä kautta voi kohentaa henkistä hyvinvointiaan uskomattoman paljon.

Mindfulnessissa mielen hallinta kehittyy toisaalta lähes päivittäin tehtävien, kerrallaan n. puoli tuntia kestävien meditaatioiden ja helpon joogan avulla (muodolliset harjoitteet), toisaalta siten että suunnataan huomio tietoisesti juuri tähän hetkeen missä ja milloin vain (vapaamuotoiset harjoitteet). Joogasta tai meditaatiosta ei tarvitse olla aiempaa kokemusta, jotta voisi aloittaa mindfulnessin.

Historia

Tietoisen läsnäolon harjoittaminen on ollut jo vuosituhansien ajan osa buddhalaista oppia mielen hallinnan kehittämisestä. Erilaisia meditaation muotoja on harjoitettu muissakin kulttuureissa jo kautta aikojen eri puolilla maailmaa.

Hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittamiseen perustuva hoito-ohjelma, Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR), kehitettiin 1970-luvun lopulla USA:ssa Massachusettsin osavaltiossa potilaille, joilla oli somaattisiin sairauksiin liittyen jatkuvaa, esim. kroonisen kivun aiheuttamaa stressiä. Menetelmän vaikutus henkiseen hyvinvointiin oli niin iso ja kokonaisvaltainen, että sen sovellusalue laajeni pian myös mielenterveyspuolelle. Nykyisin tietoiseen läsnäoloon perustuvia käytäntöjä liitetään moniin psykoterapian muotoihin. Menetelmää käytetään monissa maissa paljon myös mm. liike-elämässä, urheiluvalmennuksessa ja opetuksen tukena kouluissa.